- To wydarzenie minęło.
Konferencja Naukowa “Szkoła 2024”
27 maja - 28 maja
FreeKoło Naukowe Metodyki Polonistycznej UJ, działające przy Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, serdecznie zaprasza pracowników naukowych, studentów, a także nauczycieli na Konferencję Naukową „Szkoła 2024”. Rozpocznie się 27 maja i potrwa dwa dni, do 28 maja. Spotkamy się, by porozmawiać o szkole trzeciej dekady XXI wieku. Do dyskusji o edukacji włączą się badacze nie tylko z Polski, lecz także z zagranicy.
Konferencja Naukowa „Szkoła 2024” odbędzie się w trybie hybrydowym. Będzie zatem możliwe uczestnictwo zarówno w formie zdalnej, jak również stacjonarnej.
Terminarz:
do 19 kwietnia – nadsyłanie abstraktów
Do 25.04 – weryfikacja abstraktów przez Komitet Naukowy, ogłoszenie programu
27-28.05 – Konferencja
W tym roku proponujemy namysł nad zmianą, zaangażowaniem i zrozumieniem.
Proponowane obszary tematyczne:
1. CZY ZMIANA I SYSTEM MOGĄ IŚĆ W PARZE?
a. Rozpoznania w zakresie proponowanych zmian i modyfikacji podstawy programowej z języka polskiego?
b. Wyzwania i szanse – jaka powinna być nowa podstawa programowa z języka polskiego?
c. Podstawa programowa a autonomia uczniów i nauczycieli polonistów.
d. Samokształcenie – droga do budowy porozumienia edukacyjnego na języku polskim.
2. JĘZYK I KOMUNIKACJA
a. Kształcenie językowe jako ważny element edukacji polonistycznej w kontekście permanentnej zmiany.
b. Uczyć komunikacji, czyli…? Nauka komunikacji na lekcjach języka polskiego jako odpowiedź na wyzwania
współczesnego świata.
c. Otworzyć się na innego – co zrobić aby (z)rozumieć siebie nawzajem: rozpoznania i perspektywy w
obszarze edukacji polonistycznej.
d. Kompetencje językowe uczniów i absolwentów we współczesnym świecie.
3. ZMIENIAJĄCY SIĘ ŚWIAT A EDUKACJA POLONISTYCZNA
a. Sztuczna inteligencja a tworzenie wypowiedzi pisemnych przez ucznia.
b. Odnajdywanie i weryfikacja informacji w przestrzeni cyfrowej.
c. Literatura przestrzeni cyfrowej. Rozpoznania i perspektywy.
d. Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela polonisty.
e. Sztuczna inteligencja a twórcze działania uczniów i nauczycieli.
4. KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTUROWE
a. Jak zmieniać szkołę przez literaturę?
b. Literatura jako bodziec – angażowanie społeczne na lekcjach języka polskiego.
c. Wspólnota różnorodnych – przestrzeń lekcji języka polskiego wobec inności.
d. Edukacja filmowa, teatralna i artystyczna na lekcjach języka polskiego jako odpowiedź na zmianę i nowe
zjawiska w kulturze.
5. WSPÓŁDZIAŁANIE
a. Jak stworzyć wspólnotę – relacjogenny charakter edukacji polonistycznej.
b. Od idei do zmiany. Uczenie się sprawczości na lekcjach języka polskiego.
c. Uczeń, obywatel, aktywista – metody projektowe na lekcjach języka polskiego.
d. Współodpowiedzialność za siebie i innych – czy można się jej nauczyć?
Formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/NdhSxF2jSm47maC3A