Przejdź do treści
Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Ogólnopolska Konferencja: „Nowe paradygmaty i kierunki rozwoju w edukacji, pomocy społecznej i terapii”

22 maja | 08:00 - 17:00

150zł – 350zł

Tematyka konferencji

Przemiany i trudności, których doświadczamy w obszarach przedstawionych w tytule, stały się pilnym wyzwaniem dla współczesności, dla rozkwitu ludzi rozwijających się i funkcjonujących w czasach permanentnych zmian. System edukacji, ze zmienioną i poszerzoną pomocą psychologiczno-pedagogiczną, to ważne ogniwo wsparcia i pomocniczości. Wobec którego sami nauczyciele, jak i rodzice (coraz częściej decydujący się na edukację domową) mają wiele zastrzeżeń i wskazują na jego niedostosowanie w zakresie spełniania funkcji wychowawczych i rozwojowych wobec dzieci.

Warte uwagi są wyniki PISA OECD za 2022 rok, gdzie polscy piętnastolatkowie, bardzo dobrze się prezentują, jeśli chodzi o kompetencje matematyczne: 13 miejsce na 81 krajów czy czytanie: 15 miejsce na 81 krajów. Jednak ci sami wypadają fatalnie biorąc pod uwagę takie aspekty, jak: satysfakcja z życia: 69 miejsce na 74 krajów czy przekonanie o samodzielności w uczeniu się: 67 miejsce na 77 krajów.

Pojawiają się placówki alternatywne, które inaczej postrzegają rolę nauczyciela i wspieranie dziecka w rozwoju, szerzej widzą edukację, aniżeli testowanie i sprawdzanie, które musi kończyć się oceną.

Warto też wspomnieć o pomocy społecznej, w której obserwujemy zarówno jakościowe zmiany na lepsze, ale i kryzys. Polska podąża wytyczoną europejską ścieżką deinstytucjonalizacji i stawia na rozwój środowiskowych usług społecznych, czego efektem są również powstające Centra Usług Społecznych w gminach. Potrzebni są liderzy, ludzie z wizją, którzy będą potrafili integrować ze sobą poszczególne obszary. Problem w tym, że coraz mniej osób decyduje się na pracę w pomocy społecznej i obserwujemy odpływ oraz niedobory w pracy socjalnej. Kogo i jak kształcić do profesji, które są niezwykle wymagające? Jaka powinna być pomoc społeczna i praca socjalna? Potrzebujemy też rozważań nad pytaniami czym jest profesjonalna pomoc wobec dziecka krzywdzonego? Jaki jest dostęp do dobrej jakościowej pomocy nie tylko dzieci, ale i dorosłych znajdujących się  w kryzysie? To tylko kilka z nielicznych pytań, które warte są rozważań.

KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI
dr hab. Mirosław Grewiński, prof. UK – Rektor Uczelni Korczaka w Warszawie
prof. dr hab. Julian Auleytner – Rektor Senior Uczelni Korczaka w Warszawie
dr Joanna Lizut – Prorektor Uczelni Korczaka w Warszawie
prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof. dr hab. Bogdan Gębski – Uczelnia Korczaka w Warszawie
prof. dr hab. Barbara Kromolicka – Uniwersytet Szczeciński
prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak – Uniwersytet Warszawski
prof. dr hab. Barbara Smolińska-Theiss – Uczelnia Korczaka w Warszawie
dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
dr hab. Barbara Golińska, prof. – Uczelnia Korczaka w Warszawie
dr hab. Marzenna Nowicka, prof. UWM – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
dr hab. Joanna Ostrouch-Kamińska, prof. UWM – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
dr hab. Barbara Skałbania, prof. UK – Uczelnia Korczaka w Warszawie

 

Terminarz konferencji i opłaty

  • do 22.04.2024 – ostateczny termin rejestracji uczestników za pomocą formularza
  • do 26.04.2024 – potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia przez organizatorów,
  • do 06.05.2024 – dokonanie opłaty konferencyjnej.

Miejsce wydarzenia

Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych w Olsztynie
al. Sikorskiego 23
10-088 Olsztyn, Poland
+ Google Map